15 feb. 2008

Singur sau lectie de viata intr-o zi banala

Abia asteptam sa ajung acasa in seara asta, sa ma apuc sa scriu blogul despre ce s-a intamplat azi. Am fost de dimineata plecat in deplasare la Bacau, sa aplic niste sondaje de opinie pe la oameni, despre politica, partide, chestii sociale, etc. Fiind prima data cand merg am dat numai peste din astia care nu deschideau usile, ziceau ca n-au timp sau, in fine, nu completau hartia. Dupa nu stiu cate usi in fata, mi-a deschis usa o babutza, pe la 1 metru 40 sau ceva de genu, ca la inceput nici n-am vazut-o. Si incepe...

Noi n-avem voie sa intram in casele oamenilor cand aplicam chestionare, din motive logice, sa nu se panicheze lumea, sa nu creada ca avem intentii rele, ca suntem hoti sau mai stiu eu ce. In fine, mamaia nu s-a lasat pana n-am intrat si m-am asezat pe divan in "camera mare". Incep eu sa pun intrebarile, pe rand, frumos si ordonat. Si ea incepe sa vorbeasca, fara sa ia seama la ce ziceam eu. A vorbit despre barbatul ei, despre copii si nevestele lor, despre problemele din cartierul ei, despre strazi si politie si cate si mai cate. Numai ca e o chestie. Are 92 de ani, trebuie sa implineasca 93 anul asta. Sotul e mort de 28 de ani, iar amandoi baietii ei au murit la 2 ani diferenta, acum cam 15-16 ani, nici ea nu mai tine bine minte. La fel si nurorile ei. A ramas cu un singur nepot care e plecat prin tari calde. O intrebare din chestionar se referea la sursele de mass-media folosite. Mi-a povestit despre televizorul ei, un Diamant de pe vremea raposatului. Cica acum 2 ani i-au spart niste hoti casa si, cum nu au gasit nimic de furat, i-au luat ochelarii cei noi si i-au stricat televizorul.

Nici nu pot sa zic cum m-am simtit cand am vazut inca in dormitor TVu cu ecranu spart, cu toate piesele inauntru. Nimic nu era miscat, doar ca era acoperit cu un mileu din ala galben de timp si cu un model foarte migalos cusut. Nu mi-a venit sa cred, nici acuma nu prea pot. I-am cerut niste chibrituri sa-mi aprind o tigara, ca tremuram de nervi fata de starea in care traia. Si mi-a zis ca nu-mi da, ca al doilea baiat al ei a murit de la tigari. Si a inceput sa rada, povestindu-mi cum radea baiatu ei "cu gura pana la urechi" cand ii facea scandal ca fuma si ii zicea ca o duce pana la 100 de ani si apoi o scoate la un restaurant si fac o petrecere. Am ramas mut cand am vazut cum povestea razand, da' un asa fel de ras nu cred ca se aude prea des. Era mai incarcat de regret si durere decat orice va puteti imagina. Eu nu stiam ca sa spun cand am auzit, asa ca am zis incet ca nici o mama nu ar trebui sa traiasca cat sa-si ingroape copii. M-a auzit si s-a uitat la mine cu o privire care facea mai mult decat 1000 de cuvinte, ca si cum mi-ar fi zis ca n-am de unde sa stiu eu mai bine ca ea despre asta. M-am simtit de parca asi fi spus cea mai mare prostie in mijlocul unei multimi mari de oameni. Vorbea despre lucruri care pe oricine l-ar fi facut sa planga inchis in casa zile in sir cu o voce calda si monotona. Stia ca nu are ce sa faca si oricum toate se petrcusera cu atatia ani in urma ca nici nu le mai stia numarul. Am intrebat-o la sfarsit care e numarul de telefon, ca imi trebuia scris pe foaie. Nici macar nu si-l amintea, ca nu mai sunase telefonul de mult timp. A cautat peste tot, a inceput sa rascoleasca masa plina cu medicamente si retete sa-l caute, stia ca-l are scris pe o foaie undeva prin camera. S-a uitat si pe telefon, unul din ala vechi cu numerele in roata. Si pe el avea lipite niste abtibilduri din desene animate, roase aproape de tot, cred ca erau acolo de cand nepotul ei era copil. I-am zis ca nu-mi trebuie neaparat, dar s-a asezat pe pat cu capul in maini si a inceput sa planga si si-a cerut scuze ca nu ma poate ajuta, tot incerca cifre poate si-l aminteste. Si-a adus aminte doar 5 pana la urma si apoi pe tot si s-a inseninat, mi-a zambit si mi-a spus ca acuma cand plec, macar am sa raman cu o impresie buna despre ea. Cand m-am ridicat, nu m-a lasat sa ies pana nu mi-a facut o cafea calda. N-a vrut sa imi dea din cea pe care o avea de dimineata pentru ca era "rece" si nu se cade sa o dai asa la oaspeti. Si mi-am dat seama ca nu facea lucrurile astea doar din politete, ci pentru ca probabil nu mai vorbise cu nimeni de mult timp, pentru ca nu prea putea sa iasa din casa, chiar cu baston. Si pentru ca se simtea singura si avea nevoie sa vorbeasca cu cineva, oricine, chiar si unul care iti bate intamplator la usa. Apoi mi-a spus despre cum au reactionat politistii cand i-a chemat dupa ce au venit hotii, cum si-a pus mapa la subrat, au ras un pic si apoi au plecat si nu s-au mai intors.

Nici nu vreau sa stiu cate povesti asemanatoare se ascund dupa usi de lemn vechi, cate vieti traite intr-o stare continua de asteptare a unei clipe ce n-o sa vina niciodata mai sunt, cate tragedii exista, despre care nimeni nu stie sau care pe nimeni nu mai intereseaza. Asi mai fi ramas acolo de vorba cu ea, numai ca sa aiba cu cine vorbi si cui sa-i spuna oful ei, pentru ca vedeam ca ar fi dat orice pentru asta. Mi-a si zis de la usa la inceput ca pot sa intru, ca oricum nu am ce sa iau. Am plecat de acolo cu mintea goala, fara nici un gand. Am lasat balta toate chestionarele si m-am plimbat de aiurea prin oras, incercand sa-mi pun gandurile cap la cap si sa inteleg ce tocmai se intamplase. Atata politete, bun-simt si dorinta de a fi de ajutor si de a fi ascultat nu am mai intalnit niciodata si probabil ca nici n-am sa mai intalnesc. De asta am si scris pe blog, ca macar sa mai afle si altii despre situatia ei, sa deschida ochii la cei din jur si poate sa gaseasca si sa ajute pe cineva care e intr-o situatie asemanatoare, pentru ca pana la urma urmei suntem oameni.

You see men sailing on their ego trips
Blast off on their spaceships
Million miles from reality
No care for you, no care for me
So much trouble in the world now
All you've got to do is give a little... [Bob Marley]

11 comentarii:

Anonim spunea...

Dee Dee ai scris foarte frumos...super tare..jos palaria..nus dc dar am intalnit si ink mai cunosc cazuri de genul...nu-mi sunt straine...si chiar dak noi consideram persoanele batrane o povara ..nu-s chiar asa....parintii nostrii traiesc o viata sa aibe grija de noi..k mai tarziu sa se schimbe roata....Trist ...si pariez k nu-i singura cu probleme....pare rau..si ink o data frumos "redactact"

Anonim spunea...

habar n-am ce sa spun, si habar n-am ce-as mai putea gandi intr-o situatie de genul. sa vezi prin ochii altcuiva o viata....te impinge mereu curiozitatea, si ajungi sa regreti la sfarsit....

Anonim spunea...

Cel mai aiurea e ca cei carora le pasa de oamenii singuri si neajutorati de cele mai multe ori nu pot sa schimbe nimic. Si chiar daca ar putea, raman mereu altii neajutorati, pentru ca sunt multi, mult mai multi decat credem. Intreaga omenire e intr-o neputinta perpetua, asa a fost si asa va fi mereu.

Ramane doar sa ne agatam de chestiile ce ne pot face sa privim catre "maine", sa speram la "mai bine". Si desi speram degeaba, nu avem cum sa n-o facem.


Nimeni.

Anonim spunea...

si te intrebi practic de ce vrei sanatate, 'celebra putere de munca', si restul shiturilor care de ceva vreme si-au cam pierdut din meaning si nu au ajuns decat niste semi-urari lipsite de substanta.sa ajungi sa ai a job, kids, family, sa be happy, sanatate...prea multa...aproape ca e funny de sumbru...dilema nocturna...povestile cu happily ever after ca si ending...sunt chiar povesti?...si daca sunt..de ce am dori sa ne crestem copiii in asa fel incat sa ajunga sa de-a cu capul de viata...care in mod evident...nu are leg cu 'realitatea' fairytale-urilor?...I mean...people are mean...si zic asta cu riscul de a generaliza...toti spunem ca we care dar...do we actually?....e-o realitate cruda...

Anonim spunea...

..intr'adevar te misca foarte tare de la monotonia stilului de viata actual..cand te lovesti de o astfel de experienta..
pur si simplu mintea iti sta in loc...incepi sa vezi multe lucruri si sa le apreciezi...care pana acum ti se pareau banale...
sincer..m-a impresionat povestea..si..nu stiu...ar fi bine daca cineva ar si face ceva in privinta asta....
ps: didi...o sa vb pe mess..ceva...nha poate daca se doreste...eu din 3in 3 saptamani ajung in bacau..mergi cu mine..daca mai vrea sa mearga careva....1 ora macar stam cu batrana...ii aducem un mic ajutor ceva...cred ca s-ar bucura mult si nu ar fi un sacrificiu mare

smokeweedtoproceed spunea...

hyp, eu merg si maine si duminica acolo si s-ar putea sa mai mai intalnesc cu cineva din iasi si sa trecem pe la ea. daca asa, cand pleci, anunta-ma si merg cu tine :) mersi pentru propunere

Anonim spunea...

Oamenii ca batrana asta sunt cei de la care ai multe de invatat. de la umilinta la bunatate, pana la banala comunicare.

comunicarea intre doua persoane care astazi a ajuns sa fie "overrated" deoarece lumea e din ce in ce mai ocupata, totul se misca din ce in ce mai repede iar timpul, notiunea de timp este inteleasa drept servici, tv si somn, ceea ce e foarte trist.

din ce am citit mi-am dat seama ca te-a emotionat tare batrana... si pe mine m-a schimbat putin numai relatarea ta. o persoana care a trait de toate si stie ce inseamna sa suferi, sa induri, sa zambesti cand ti-e mai greu.

nu stiu exact ce sa scriu... pax. poate vin si eu la o cafea pe-acolo :)

Anonim spunea...

frate daca tot mergi la ea fa-i si o mica bucurie, cumpara-i ceva, o paine.pe mine m-ai miscat cu povestea asta.si ma oftic pt ca stiu cum e sa stai singur atata vreme.mergi la ea si ajut-o cum poti.

Anonim spunea...

mda...fucked man...asta`i viatza...nedreapta...

hasch spunea...

foarte tare...chiar merita citit ce ai scris...e trist..si adevarat..


pace.

Anonim spunea...

Da ....nu prea am cuvinte sincer..Oricum ai reprodus super mishto toata povestirea. Tine-o asa in continuare...:) Super